Nieuwsbrief Oktober 2020

Dag collega, lid van ACV Puls,

Hierbij een nieuwe editie van onze nieuwsbrief!

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • - Verlenging Coronamaatregelen!
  • - Tijdelijke werkloosheid als school of crèche sluit. 
  • - Nieuws uit het netwerk: Online afspraken boeken, afbouw netwerk
  • - Nieuws uit de ondernemingsraad: Resultaten, Horecacheque?
  • - Weetjes: herinnering voorwaarden landingsbaan vanaf 2021

Veel leesgenot!

Je ACV Puls team
Never Work Alone

Verlenging Coronamaatregelen!

De maatregelen om de pandemie in de bank te bestrijden, worden verlengd tot en met de paasvakantie 2021! 

Concreet betekent dit dat we in de grote gebouwen nog maanden in A-B-C blijven werken, tenzij de regering dwingende maatregelen oplegt (lockdown). Een versoepeling van de maatregelen willen we niet uitsluiten, maar dat zien we in 2020 helaas niet meer gebeuren.

Ook de kantoren blijven in de huidige modus verder werken. Kantoren die pré-Corona op zaterdag open waren, kunnen terug op zaterdagochtend openen, maar alleen op afspraak. Ook dan blijft digitaal de voorkeur genieten.
We begrijpen dat de bank dit om commerciële redenen wil doen, maar maken ons toch wel zorgen of dit organisatorisch wel haalbaar is. Finaal betekent dit geen bijkomende beschikbaarheid van medewerkers maar alleen een verschuiven van het tijdstip. Het is bovendien nog maar de vraag of onze al zwaarbeproefde collega’s in de kantoren deze bijkomende belasting nog wel aankunnen.

Specifiek voor de Brusselse agentschappen komen er bijkomende maatregelen. Daar gaan we terug naar de regeling zoals bij het begin van de crisis: volledig digitaal, behoudens zeer specifieke dienstverlening die alleen fysiek kan. Die kunnen nog enkel in de voormiddag en uiteraard alleen na afspraak. 

 

Op sommige plaatsen komt de pandemie angstaanjagend dichtbij door het stijgend aantal besmettingen en treedt er vermoeidheid op in veel teams. We pleiten er absoluut om voor onze gezondheid voorzichtig te blijven. Daarom zal je ons niet fysiek ontmoeten in aanloop naar de verkiezingen maar werken wij een alternatief uit via virtuele kantoorbezoeken en contactmomenten. Bij de directie blijven we aandringen op begrip voor de situatie op de werkvloer, haalbare maatregelen die rekening houden met zowel gezondheid als psychosociaal welzijn, en mildheid in de beoordeling van de werknemers. De agressie in kantoren, de moeilijke omstandigheden met de split-teams én de specifieke situatie in de EBC’s blijven voor ons prioriteit.

Tijdelijke werkloosheid bij sluiting school of crèche. 

Sluit de school of crèche van je kinderen omwille van het coronavirus? Moet je met je kinderen in quarantaine? Dan kan je vanaf nu gebruikmaken van tijdelijke werkloosheid. Deze maatregel ging van kracht op 1 oktober en loopt voorlopig tot 31 december 2020. 

Je krijgt het recht om afwezig te zijn van het werk:

  • wanneer je minderjarig kind thuis moet blijven omdat het kinderdagverblijf, de klas of de school gesloten wordt 
  • wanneer je gehandicapt kind, ongeacht de leeftijd, niet naar het centrum voor opvang van gehandicapte personen kan gaan

om de verspreiding van het virus te beperken en dit voor de volledige duur van de maatregel. Voor de dagen dat je afwezig bent van het werk ontvang je in plaats van loon een werkloosheidsuitkering.

Praktisch?

Verwittig je people manager en bezorg hem/haar een scan van het quarantaineattest afgeleverd door de school, crèche, instelling met vermelding van begin- en einddatum van de quarantaine (hou het originele attest ook bij). 

Voer je afwezigheid in via My Absences – Andere afwezigheden – Tijd. Werkloos. (Covid 19) – code 1802.

Meer informatie vind je ook via HR Direct met trefwoord quarantaineverlof. 

Voor de tussenkomst van de RVA kan je als lid van ACV beroep doen op je vakbond om je uitkering te krijgen. Dat kan eenvoudig door je aanvraag tijdelijke werkloosheid in te voeren via je persoonlijke pagina op Mijn ACV. Log in met je eID of ITSME. Op de landingspagina klik je op de button om online het aanvraagformulier in te vullen. Nadien kan je alle verdere stappen volgen via je digitale dossier. Handig en overzichtelijk. Je ontvangt trouwens een sms of e-mail wanneer de betaling is uitgevoerd. 

Uitgebreide informatie vind je op ACV Tijdelijke Werkloosheid kinderen.

Nieuws uit het netwerk

Online tool boeken afspraken

Sinds begin juli kunnen klanten zelf een afspraak inboeken in de agenda van hun relatiebeheerder. Hoewel hiervoor nog geen promotie werd gemaakt, worden ondertussen al 10% van de afspraken online gemaakt. Blijkbaar zou dat aanzienlijk meer kunnen zijn, maar klanten vinden niet altijd een gaatje in de agenda’s. Her en der is dat te wijten aan de “foute kalibratie” door de medewerkers. Meestal zitten de agenda’s gewoon vol of weet het systeem niet dat iemand vakantie neemt of afwezig is omwille van ziekte. 

Er is nog werk aan de winkel…

Afbouw/verzelfstandiging kantorennet 

Volgens de op vandaag gekende plannen bouwt ons netwerk tegen eind 2021 af naar 411 kantoren. Bezorgd om de impact van de huidige crisis, vroegen we Michaël Anseeuw naar zijn visie op het netwerk. Op de concrete cijfers moeten we nog wachten tot de volgende ondernemingsraad eind deze maand. Hij liet wel al verstaan dat we onder de vooropgestelde cijfers zullen duiken. De verhouding statutaire/zelfstandige kantoren zou eerder stabiel blijven. Het gaat dus om een aantal bijkomende sluitingen/fusies in beide netten. Ook over het concept van virtuele kantoren komt meer duidelijkheid. 

Eén zaak lijkt nu wel al duidelijk: meer collega’s dan op vandaag zullen morgen digitaal ter beschikking staan van onze klanten. Niet alleen de medewerkers in de kantoren, maar ook zij die het Cliënt Service Center zullen versterken. En vanuit digitale dienstverlening is het maar een kleine stap naar de ruime bereikbaarheid naar het voorbeeld van het EBC.

Er volgen nog uitdagingen voor onze collega’s…. ook na de Coronacrisis. Uiteraard met de steun van ACV Puls.

Nieuws uit de Ondernemingsraad

Resultaten eerste jaarhelft 2020

Al bij al vallen de resultaten voor het eerste semester van 2020 vrij goed mee. Wat vooral opvalt, zijn de eerder bescheiden provisies voor kredietrisico’s. Zeker als we deze vergelijken met onze voornaamste concullega’s. Blijkbaar is er bij onze economen een groter vertrouwen in een herstel van de economie in 2021. Een toename van het consumentenvertrouwen gelinkt aan meer jobzekerheid enerzijds en afnemend besmettingsgevaar anderzijds zijn daarbij cruciale factoren…. Als dat maar goed komt

Horecacheque: niet voor de medewerkers van BNPPF.

Het management is zeer fier dat zowel de bank als de medewerkers een heel grote flexibiliteit aan de dag gelegd hebben tijdens de Coronacrisis. Dankzij deze flexibiliteit kon de operationele continuïteit worden gewaarborgd. Bij het toekennen van de uitzonderlijke premies (KCP’s) is dan ook rekening houden met de collega’s die zich hierbij uitzonderlijk onderscheiden hebben. De consumptiecheque is echter een collectieve maatregel en geeft niet de mogelijkheid om speciaal die collega’s te waarderen die zich in het bijzonder onderscheiden hebben. Daarom komt er geen consumptiecheque binnen onze bank. Naar verluidt nergens in de financiële sector… No comment

Weetjes

Herinnering: strengere voorwaarden landingsbaan vanaf 2021 

Je kon dit al lezen in onze eerdere publicatie, maar voor wie het bericht mocht gemist hebben:

De landingsbaan biedt je de mogelijkheid om minder (1/5 of 1/2) te werken op het einde van je loopbaan. Dit kan vanaf 60 jaar met een RVA-uitkering of vanaf 55 jaar zonder uitkering. Een loopbaan van minimaal 25 jaar als werknemer is vereist.

Dankzij een sector-CAO kan je al vanaf 55 jaar (1/5) of 57 jaar (1/2) deze uitkering krijgen, op voorwaarde dat je loopbaan 35 jaar telt. Helaas loopt deze CAO af eind dit jaar. Er zal ongetwijfeld onderhandeld worden voor een nieuwe sector-CAO, maar de uitkomst en timing hiervan zijn onzeker.

Wie overweegt om in landingsbaan te gaan, moet er dus rekening mee houden dat de voorwaarden in 2021 strenger worden. Als je landingsbaan ten laatste 1 december start, kan het nog in het huidige systeem. Daarvoor moet je aanvraag wel ten laatste eind oktober gebeuren.