Strategisch Plan 2022-2025

Het langverwachte plan werd op 10 maart uit de doeken gedaan aan de vakbondsvertegenwoordigers en toegelicht aan de pers. Vele medewerkers werden via online infosessies geinformeerd.
Uiteraard zit je als lid bij ACV Puls op de eerste rij en gaan we met jou in voortdurende dialoog over de volgende stappen. Er liggen een aantal belangrijke dossiers op tafel van het sociaal overleg, maar goed geïnformeerd beginnen is de basis.

Algemene teneur bij de werkgever is dat de resultaten goed, tot zelfs zeer goed zijn, maar de uitdagingen groot. De huidige crisis in Oekraïne zorgt voor onbekende uitdagingen. Onze bank, die al 200 jaar bestaat en ten dienste van klanten en maatschappij staat, wil dat blijven, ook in een veranderde en veranderende wereld. Om de grootste in België te blijven, wil men focussen op groei, toegankelijkheid en duurzaamheid.

De grootste impact zien we in het commercieel net. De uitrol van Batopin en Nickel moet de toegankelijkheid verhogen. Door de integratie van het netwerk van de BPostBank en een verdere rationalisatie in ons netwerk, zullen we met 880 kantoren beschikken over het grootste netwerk voor klantencontacten in België. Jammer genoeg zal dit een afbouw van een 166 kantoren betekenen, verdeeld over statutair en zelfstandig net. De collega’s van de BPost Bank worden opgenomen bij ons personeel, de klantencontacten bij BPost verlopen via de postbedienden, die bij hun werkgever blijven.
Er wacht het net een belangrijke reorganisatie waarbij snel geschakeld zal worden.
De volledige implementatie en organisatievorm zal overvloedig gecommuniceerd worden en oogt op het eerste zicht ingewikkeld, maar wat nieuw is, lijkt dat wel vaker. Het zal zijn plaats wel vinden, gaandeweg. Wij zullen vooral luisteren naar de collega’s in het net, luisteren over hoe de uitrol op de werkvloer loopt en welke bezorgdheden daar opduiken.

Op het vlak van Risk zullen de organisatievormen zich mee aanpassen volgens het net, maar zonder al te grote impact voor de meeste medewerkers.

Op IT-vlak blijven de uitdagingen immens. Denk maar aan alle technische aanpassingen, al het werk op de plank om te werken aan efficiëntie en toegankelijkheid. In dat verband was het des te pijnlijker dat op de dag van de eerste communicaties, een mail bestemd voor een 80-tal managers de wijde wereld indook en  honderden medewerkers én klanten verraste. Dit soort pijnlijke fouten kunnen we toch missen als kiespijn om een sereen klimaat te creëren.

Voor het Client Servicing Center worden 10 focuspunten naar voor geschoven, waarbij de groei, toegankelijkheid en duurzaamheid opnieuw de challenges zijn voor personeel en management.

Wat ons feilloos bij het HR-luik brengt. De nieuwe organisaties zullen een niet-geringe impact hebben op het personeel. Gelukkig niet in grote afbouw, maar door een aanzienlijk natuurlijk verloop zullen we ook heel wat nieuwe talenten aan boord moeten halen én vooral behouden. De juiste collega’s vinden, iedereen opleiden, werken aan een bedrijfscultuur van fierheid met smart working als troef, degene die moeten vertrekken of aan het eind van de loopbaan staan goed begeleiden… zijn hier grote uitdagingen. Positive Bankers krijg je niet van vandaag op morgen, daarvoor krijgen de sociale partners ook een cruciale rol. We horen alvast goede intenties om het sociaal overleg hierin haar rol te laten spelen. Wat concreet op tafel wordt gelegd is dat helaas veel minder. Meer hierover een volgende keer.

We kunnen vandaag wel positief afsluiten. Omwille van de mooie bankresultaten krijgen we een extra winstparticipatie van 275 euro (netto ongeveer 222 euro).

Afwachten wat de komende dagen brengen, maar je ACV-Pulsers zijn er om te luisteren en te informeren.