Resultaten van de enquete
Wat motiveert jou?
Blijkbaar hebben we wat jullie motiveert vrij goed kunnen voorspellen. De meeste deelnemers vonden in de opsomming wel hun ding. Enkele onderwerpen die een extra vermelding verdienden: kunnen telewerken en het niet onaardig aantal vakantiedagen.
Opvallend maar niet voorspelbaar: van onze bedrijfscultuur loopt niemand warm. Een gigantisch probleem toch voor een bedrijf dat haar eNPS gevoelig wil opkrikken.
Quote: “collega’s zijn het allerbelangrijkste”
Wat is voor verbetering vatbaar?
Los van de topics die we zelf aangaven, maakten jullie nog melding van verschillende andere verbeterpunten. Een beter verloningspakket was er daar één van. Maar de meeste aandacht ging toch uit naar eerder kwalitatieve werkpunten: meer respect en waardering vanwege het management, minder (opeenvolgende) veranderingen, een duidelijke (lange)termijnvisie en vooral een betere ondersteuning van HR. Ook de informatie aangeleverd door HR wordt ondermaats bevonden. Facilitair is (niet verrassend) vooral IT kop van jut.
Quote: “Er is grote nood aan duidelijkheid inzake de opties voor het personeel. Onze eigen personeelsdienst is hier extreem afwezig en verstopt zich als in een ondoordringbaar kluwen. Ik ken niemand die ik persoonlijk kan of mag aanspreken…”
Wat zie je graag veranderen?
Bedankt voor de vele (vaak uitvoerige) reacties. Een grondige analyse van alle suggesties moeten we nog maken. Maar het is nu al duidelijk dat jullie de klemtoon leggen op de te hoge werkdruk, een soms tot vaak moeilijke balans werk-privé en bezorgheden in verband met loopbaanmogelijkheden. In verband met het cafetariaplan krijgen we twee types van signalen: enerzijds de uitdrukkelijke vraag
om de zaken eenvoudiger en transparanter te maken. Anderzijds krijgen we ook regelmatig de vraag om het aanbod uit te breiden. De problemen met het VAA weegt natuurlijk op jullie waardering van het systeem. Wie het ganse systeem op de schop wil, blijft toch wel de uitzondering. Hoe we met jullie input aan de slag gaan?
Daar vertellen we graag meer over binnen een paar weken…
Quote: “Zowel op mijn dienst al in andere diensten zie ik dat het werk vaak kunst- en vliegwerk wordt en dat enkel de belangrijkste taken nog uitgevoerd kunnen worden, de rest moet dan blijven wachten bij gebrek aan personeel.”
Wat verwacht jij van ACV Puls?
Onze opdracht is duidelijk: jullie verwachten van ons informatie, duidelijk advies en jullie bij te staan waar nodig. Uit de vrije opmerkingen nemen we kennis van jullie waardering (waarvoor dank) maar toch ook de vraag om wat kordater te zijn in het sociaal overleg. Jullie zien ons ook graag… wat vaker op de werkvloer. We maken er werk van!
Quote: “… ook een trigger vinden om meer jongeren bewust te maken dat zij de vakbond nodig hebben”.