Cafetariawagens en de fiscus: vervolg & Bijsturingen voor het netwerk

Na algemeen protest van de vakbonden is de bank dan toch bereid om ook voor de aanslagjaren 2019 en 2020 ondersteuning te bieden.
Ondertussen werd naar het personeel een mail verstuurd met meer info. Op echonet vind je een informatiepakket, modelbrieven en een instructienota.
Voor alle duidelijkheid, enkel voor aanslagjaren 2016 t.e.m. 2018 heeft de bank een financiële compensatie beloofd, voor 2019 en 2020 (nog) niet.

Heeft het dan nut om de procedure met de fiscus op te starten?
De twee eerste stappen in de procedure zijn administratief. Het is wat gedoe om je persoonlijke gegevens in te vullen in de modelbrief, maar veel heb je daar niet aan te verliezen.
Het voordeel is dat je tijd wint door de antwoordtermijnen maximaal te benutten:
• 1 maand voor stap 1 (niet akkoord met het bericht van wijziging) en
• 6 maanden voor stap 2 (bezwaarschrift tegen het nieuwe aanslagbiljet)
Je weet nooit dat in tussentijd de Raad van State een uitspraak ten gronde doet en de bank gelijk geeft.
Ondertussen zal de bank bij de fiscus pleiten om de behandeling van de bezwaarschriften en de verdere procedure opnieuw collectief on hold te zetten.

Het is een persoonlijke afweging of je bereid bent de administratieve rompslomp erbij te nemen, tegenover de geraamde belasting die je eventueel kan vermijden.
Het bedrag waarover het gaat, verschilt sterk naargelang de individuele situatie. Op de brief van de fiscus zie je hoeveel er toegevoegd wordt aan je belastbaar inkomen.

Belangrijke bijsturingen voor het netwerk

Onder druk van massaal protest komen er belangrijke bijsturingen in de Shared Agenda.
In de volgende release worden terug een aantal essentiële onbeschikbaarheidscodes toegevoegd (onthaal, servicing, inbound EBC,…).
Helaas komt de release er pas eind november/begin december. Tot dan worden spoedig een aantal workarounds gelanceerd.

Vanaf 18 oktober werken alle kantoren opnieuw met open deuren in de voormiddag, in de namiddag op afspraak.
Lokale afwijkingen zijn wel mogelijk omwille van oa. Coronamaatregelen.
Spijtig nieuws is dat hierdoor het telewerk in de kantoren zal herbekeken worden in functie van de bezetting. Extra nadelig voor regio’s/groepen met structurele onderbezetting helaas…
Daarnaast voert men ook een wijziging door in de Golden Rules van het EBC: servicing-afspraken worden voortaan ingeboekt voor 30’ i.p.v. 15’.
We rekenen er op dat deze bijsturingen snel de extreme druk op de collega’s in de loopgraven van ons commercieel net doet afnemen.

#welistenwecareweact