Nieuwe Commerciële Organisatie (NCO): werk van lange adem.
6 maanden na de lancering blijft het wachten op volledige duidelijkheid. Na de verschillende golven van nieuwe functies, verschuivingen, vacatures, … krijgen we stilaan zicht op het plaatje zoals het er op 1 januari 2023 moet uit zien.
Intussen lijkt het alsof een aardverschuiving door het netwerk is gegaan.
Voor de directie gaat het over een geslaagde operatie en is de bij wijlen zeer ongelukkige communicatie slechts een voetnoot in de annalen. Eind goed, al goed zeg maar.
Wij hebben toch wel onze bedenkingen. Inderdaad zijn 83% van de posten ingevuld en lijkt de papieren oefening te kloppen. Ook het nieuwe model zal in 2023 haar weg wel zoeken ondanks de bijkomende uitdaging van de integratie van BPost bank in onze werking.
Maar in deze enorme herschikking is te gemakkelijk vergeten dat het over mensen gaat en niet over pionnetjes op een schaakbord. De ontevredenheid en onrust in het net hadden de voorbije weken de overhand en vaak was dit te wijten aan tekortschietende communicatie. Bij kantoorbezoeken doen we er alles aan om individuele vragen maximaal te beantwoorden en capteren de signalen van onrust, ongenoegen en miskenning om ze onder de aandacht te brengen van het management. Ondertussen zijn we blijven aandringen op meer informatie, meer dialoog, meer begrip.
De komende weken zullen cruciaal zijn in het slagen van dit plan. De directie zal werk moeten maken van een goede begeleiding naar nieuwe functies en/of nieuwe werkomgevingen. We hopen dat de mist stilaan optrekt en dat spoedig de klemtoon gaat liggen op de mens achter de functie, zodat de rust en motivatie om er iets van te maken, terugkeert in het net.