#TijdvoorMobiliteit : bevraging Leuven

Naar aanleidingen van diverse vragen rond mobiliteit, hield ACV Puls recent een bevraging in het regiogebouw Leuven.

De resultaten van deze bevraging lees je hieronder.
Heb jij op jouw dienst, kantoor of gebouw een onderwerp waarover je eens objectieve input en resultaten wenst?
Contacteer ons en we bekijken de organisatie van een bevraging.

ACV Puls zet in op duurzame mobiliteit, in functie van ieders mogelijkheden.
In ploegen werken, kinderen, woonplaats, … zijn allemaal aspecten die jouw mobiliteit bepalen. En vaak is er tijd tekort voor je verplaatsing, bezorgt je dit stress, …

Naast een goede balans met een correct kader voor telewerk voor iedereen, is mobiliteit één van de meest bepalende zaken in je WerkWelzijn. Dat ondervonden onze ACV Puls-collega’s die rondgingen met een enquête in Leuven om naar jullie te luisteren.
De resultaten die gecapteerd werden via QR-code toonden een aantal opvallende resultaten:

Eerste vaststelling is dat meer dan de helft van de bevraagden met de wagen naar het werk komt. Slechts een kleine minderheid komt met de fiets of te voet.

Als bijkomende vervoermiddelen komen er vooral bij de treinreizigers vaak nog de auto bij en een stukje te voet, wat gezien de inplanting van het station en het gebouw in Leuven logisch is.

Als we in detail gaan kijken, merken we dat voor de autobestuurders de parking in hoofdzaak ligt op de betaalparkings en de parking van de bank.
Nochtans bestaan er gratis of goedkope randparkings met een busverbinding naar het centrum. Wie daar nog de weg naar zoekt, willen we graag verderhelpen.

De parking van de bank is een eeuwig discussiepunt maar met de reshuffle van 2023 zal de plaats hier zeker niet toenemen. De openbare betaalparking wordt overal in de centrumsteden duurder en duurder, dus zoeken naar alternatieven is zeker nuttig.

Voor de fietsers is de parking binnen essentieel. Dat blijkt uit de cijfers van de fietsers. De reden om buiten te parkeren is voor ons niet duidelijk. Mogelijk is plaatsgebrek één van de redenen om de fiets niet binnen te zetten.

80% van de collega’s die hun fiets binnen stallen, geven aan dat ze bijna dagelijks plaatsgebrek hebben, 20% heeft hier zelden last van.

Wie als alternatief vervoermiddel kiest voor de fiets, ondervindt minder hinder van de parkingproblematiek.

Tenslotte vroegen we naar wat ‘open’ meningen.
We ontdekten dat vooral de installatie van laadpalen in het regiogebouw als prioriteit naar voor komt.
Daarnaast zijn er suggesties voor abonnementen op stadsfietsen en een premie voor pendelaars. Dat kan met fietsvergoedingen of met leuke incentives voor duurzame verplaatsingen.
Meer telewerk of lokaler werken zijn ook alternatieven die zeker een werkpunt kunnen vormen. De verhuis van het regiogebouw of het verder openstellen van de parking is minder evident.

Als ACV Puls hebben we geluisterd en we gaan nu aan de slag met deze bezorgdheden.
We vragen voldoende ruimte voor fietsen te stallen via het CPBW en houden de vinger aan de pols bij de regiodirectie in verband met de parking.